AI, högre utbildning och framtidens ingenjörer
Vilken betydelse har artificiell intelligens (AI) för färdigheter, kunskap och kompetensbehov i framtidens yrkesliv? Hur påverkar AI högre utbildning? På vilka sätt utmanar AI traditionella undervisningsformer vid universitet och högskolor? Hur ser studenters AI-användning ut och vilka är deras åsikter om AI i lärande? Vi tittar på vilka satsningar som nu görs i Sverige och får ta del av erfarenheter från ett av USAs främsta universitet, Purdue University.
Event information
IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Seminariet sänds digitalt.
Webbinarium: Kostnadsfritt
Seminarium: Kostnadsfritt
Välkommen till ett seminarium och samtal arrangerat av IVAs Studentråd och Vinnova Wallenberg Fellow Alumninätverk, med:
Clara Hernblom, IVAs studentråd och student Sveriges Lantbruksuniversitet och Gabriel Granström, Vinnova Wallenberg Fellow alumn och Strategic Project Manager, KK-stiftelsen, som välkomnar till seminariet och presenterar dagens ämne.
Erik Sundberg, Vinnova Wallenberg Fellow alumn och student Uppsala universitet, visar hur en kreativ student kan använda generativ AI i vardagen.
Patrick Wolfe, Provost and Executive Vice President for Academic Affairs and Diversity vid Purdue University, berättar om universitetets arbete med framtida ingenjörsutbildningar. Wolfe delar också med sig av tidigare erfarenheter och insikter från bland annat Harvard, UCL’s Big Data Institute vid University College London och the Alan Turing Institute (UK's national center for data science).
Amy Loutfi, Co Director, WASP – Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program berättar om WASP Education Development-programmet (WASP-ED) som verkar för att öka svenska universitets förmåga och kapacitet att tillhandahålla aktuell och skalbar utbildning i AI och andra transformativa teknologier.
Christian Stöhr, Docent och Studierektor vid Avdelningen för Ingenjörsutbildningsvetenskap (EER) på Chalmers berättar om ett projekt där man genom en unik enkätundersökning tittat på studenters AI-användning och åsikter om AI i lärandesammanhang. Enkäten vänder sig till studenter vid landets samtliga universitet.
Moderator är Paulina Modlitba.
Seminariet hålls på engelska och professor Patrick Wolfe deltar på länk.
Medverkande
Patrick Wolfe
Professor i statistik och datavetenskap Purdue University
Amy Loutfi
Professor i datavetenskap och vicerektor för AI och innovation Örebro universitet
Christian Stöhr
Docent och Studierektor vid Avdelningen för Ingenjörsutbildningsvetenskap (EER) på Chalmers
Paulina Modlitba
Föreläsare, ängelinvesterare och konsult inom innovation och tech. Civilingenjör från KTH och MIT
Clara Hernblom
IVAs Studentråd, student Sveriges Lantbruksuniversitet
Gabriel Granström
Vinnova Wallenberg Fellow alumn, Strategic Project Manager KK-stiftelsen
Erik Sundberg
Vinnova Wallenberg Fellow alumn, student Uppsala universitet
Kontakt
Linda Olsson
Projektledare
Teknik och ekonomi
Telefon: 0706 - 67 93 12
E-post: linda.olsson@iva.se