Datainsamling Genom Spel

I vår forskning använder vi spel för datainsamling inom trafikplanering, för att motverka det låga engagemang och höga kostnader i traditionella metoder som enkäter och experiment. Genom immersiva simuleringar av mobilitetsscenarier skapar vår metod en engagerande och riskfri miljö som fångar spelarnas reaktioner på nya policys eller teknik.

Att kombinera speldesign, trafiksimuleringar och prediktiv analys genererar vår metod insikter som kan vara svårfångade med andra metoder. Dessa insikter stöder hållbara resor, företagens konkurrenskraft och politiska beslut. Det är mer än ett spel; det är en plattform för att planera och utformning smartare, rättvisa och hållbara resor. Inledande försök bekräftar genomförbarheten av spelbaserad insamling av resedata. Nästa steg är ett storskaligt projekt för att validera metodens noggrannhet och engagemang. Den största utmaningen är att balansera underhållning och realism för att hålla spelet engagerande men relevant för verkliga tillämpningar.

IVAs 100-lista 2024: Innovation genom tvärvetenskap

IVAs 100-lista 2024 lyfter fram en mångfald av forskningsprojekt från svenska lärosäten, på temat Teknik i mänsklighetens tjänst - innovation genom tvärvetenskap. Projekten har genom urval bedömts ha stor potential att skapa nytta, genom kommersialisering, affärs- och metodutveckling eller samhällspåverkan. Alla deltagande forskare är intresserade av ökade kontakter med näringslivet för tillämpning och fortsatt utveckling av sina projekt. 

Namngivna kontaktpersoner för respektive forskningsprojekt på 100-listan är ansvariga för att informationen som presenteras här är korrekt.

Allt om IVAs 100-lista - frågor och svar
korsande laserstrålar mot natthimmel