Entreprenörskap i utbildning ger bättre resultat i flera ämnen
I dag behöver i princip alla studenter tänka på att bygga sina egna karriärer, oavsett om de har intresse av att starta företag eller inte. Att få möjlighet att utveckla sina entreprenöriella förmågor, genom att entreprenörskap integreras i utbildningen, har alla nytta av. Dessutom leder det till bättre studieresultat även i övriga ämnen.
Det hävdar Kalle Airo, co-director och medgrundare av Aalto Ventures Program (AVP) vid det finska Aalto-universitetet, medverkande i ett webbinarium arrangerat av IVAs Entreprenörskapsakademi.
När Airo började arbeta vid Aalto-universitetet 2004 riktades de första kurserna inom entreprenörskap till doktorander och forskare som var intresserade av att starta företag.
- Undervisningen var enkel och rolig eftersom alla som deltog var mycket motiverade, berättar Kalle Airo.
Men med tiden insåg han att de event som anordnades för att rekrytera studenter till entreprenörskapskurserna bara lockade en viss typ av personer, trots att många fler borde ha nytta av undervisningen.
Entreprenöriella förmågor är till stor nytta för alla. Därför föddes planerna på att utforma kurser som stimulerar de förmågorna, också för studenter som inte alls har planer på att starta företag.
Kalle Airo, AVP
Sedan dess har Airo hjälpt utbildare i Aalto och över hela världen att framgångsrikt integrera entreprenöriella element i sin undervisning.
Erfarenheten visar att studenterna, förutom att utveckla sina entreprenöriella förmågor, också får bättre resultat i sina ”vanliga” ämnen och dessutom lyckas bättre också efter studierna - oavsett vilken karriärväg de väljer.
- Det är viktigt att tänka igenom vad studenternas behov är, inte vad man som lärare tror att de behöver lära sig, sa Airo.
Grogrund för framgångsrika företag
Men, visst stimulerar utbildningarna vid Aalto också till företagande. Airo liknar det vid att de skapar en trädgård där idéer gror och växer, genom att erbjuda studenterna rätt förutsättningar - utan att kontrollera dem. En del av idéerna tas hela vägen till företag, och framgångsrika studentföretag investerar i sin tur ofta vidare i andra startups. På så sätt bidrar de till att fler företag föds och växer, och trädgården frodas.
Några exempel på företag som växt fram genom Aalto Ventures Program är Iceye som tillverkar satelliter som via signaler till oljefartyg hjälper dem att undvika krockar med isberg, Meru Health som skapat en app för behandling av svåra depressioner i samarbete med Stanford University Hospital, och Wolt som arbetar med matleveranser och nyligen såldes för åtta miljarder dollar.
Airos tips för att lyckas med att integrera entreprenörskap i utbildning:
- Lägg mycket tid på att förklara fördelarna för beslutsfattare på lärosätet så att de förstår, inte bara lyssnar. I dag ses det tyvärr som mindre meriterande att lägga tid och energi på att utforma undervisningsprogram, än på forskning och publicering.
- Form och innehåll i undervisningen måste hela tiden utvecklas. Samhället förändras oerhört snabbt och det som var relevant för några år sedan är med stor sannolikhet inaktuellt i dag.
- Att ha två lärare som håller i en kurs, och byta ut en av dem vartannat år, är en bra strategi för att hela tiden uppdatera kursens innehåll, till fördel för både studenterna och lärosätet i stort.
- Utveckla verktyg för att mäta effekter! AVP använder ett digitalt formulär som utformats för att göra det roligare för studenter (än vid vanlig utvärdering) att bekräfta att de tillgodogjort sig kursen, och samtidigt ge värdefull feedback om hur undervisningen kan förbättras.
Texten är baserat på det Kalle Ario uttryckte under webbinariet Let´s talk entrepreneurship education som sändes den 17/11 2021.