Tidiga kunder ger skjuts åt luftfilter av cellulosa
Deep tech-bolaget Adsorbi har gjort en rekordsnabb resa från forskningslabb till marknad med en ny typ effektiva luftfilter. Hemligheten är tidiga kunder och tydligt fokus. Platsen på IVAs 100-lista gav ökad synlighet - och tog två av grundarna till Silicon Valley.
Adsorbis fyra grundare, från vänster Romain Bordes, forskare inom tillämpad kemi på Chalmers tekniska högskola, Hanna Johansson, VD, Kinga Grenda, CTO och Christian Löfvendahl, CCO. Fotograf: Per Svanström
Ren luft är långt ifrån självklart. En ökad medvetenhet om luftföroreningar, inte minst till följd av pandemin, gör att marknaden för luftrenare växer snabbt. Det berättar Hanna Johansson, vd och medgrundare på Chalmersavknoppningen Adsorbi i Göteborg.
- Allt fler funderar över vad det finns i luften vi andas. Till och med Ikea har börjat sälja luftrenare.
Som filtermaterial används ofta aktivt kol. Adsorbi har utvecklat ett alternativ i form av ett poröst material som huvudsakligen består av cellulosa. Föroreningar i luften fångas med hjälp av molekyler som fästs på cellulosans yta.
Idén föddes under ett EU-projekt med målet att skydda konstverk. Kemiforskarna Romain Bordes och Kinga Grenda letade bättre metoder att fånga upp skadliga föroreningar som annars riskera att förstöra tavlorna på muséer och i arkiv. Resultatet blev över förväntan. Det nya cellulosabaserade materialet visade sig vara mycket mer effektivt jämfört med aktivt kol.
- Vårt material har i snitt tre gånger högre kapacitet. Det innebär tre gånger längre livslängd, eller att luftfiltret kan göras tunnare vilket innebär att det krävs mindre energi för att dra luften genom filtret, säger Hanna Johansson.
Andra fördelar är att materialet är vitt och inte riskerar att smutsa ner konstverken. Materialet är dessutom förnyelsebart, till skillnad från aktivt kol som ofta är fossilt.
Forskarna insåg att det nya materialet hade en stor potential även för andra typer av luftrening. För att få hjälp med affärsutveckligen slog de sig ihop med Hanna Johansson och Christian Löfvendahl, som båda hade tidigare erfarenhet av att driva startups. Tillsammans bildade de Adsorbi i början av 2022. Kinga Grenda lämnade forskartjänsten på Chalmers för att bli CTO medan Romain Bordes är kvar som forskare med en rådgivande roll i företaget.
Redan första året sökte Adsorbi till IVAs 100-lista - och kom med. Platsen på listan gav både synlighet och ökad trovärdighet vilket är viktigt för ett nystartat företag, säger Hanna Johansson.
- Det har i sin tur bidragit till både kontakter och priser. Det blir som en snöbollseffekt.
Ett annat resultat av 100-listan var att Adsrobi valdes ut för att delta i Vinnovas inkubatorprogram Reach i Silicon Valley vid Nordic Innovation House. Det sex månader långa programmet avslutades i april i år med två veckor i Palo Alto för Hanna Johansson och Kinga Grenda.
- Det var en jättenyttig erfarenhet och en möjlighet att bygga nätverk. Vi har också fått en större förståelse för vad som krävs för att gå in på USA-marknaden.
Det nya luftreningsmaterialet säljs i dag i form av vita pelletts till konstmuséer och arkiv via en distributör. Nästa produkt, som ska släppas till hösten, blir påsar som läggs i skor för att ta bort fukt och dålig lukt. Samtidigt hägrar en större marknad, den för luftfilter.
- Vi har kontakt med flera tillverkare som testar vårt material, säger Hanna Johansson.
Nu är utmaningen att skala upp produktionen. Adsorbi planerar därför att ta in mer kapital och bygga en pilotfabrik.
Enligt Hanna Johansson finns två förklaringar till Adsorbis snabba resa från labb till marknad. Den första är tidiga kunder. Genom forskningsprojektet fick bolaget tidig kontakt med bland annat konstmuseér som kunde testa och ge feedback på produkten under utvecklingen.
- Man kan lär sig hundra gånger mer genom att skicka produkten till kund än att fila på labbet, så mitt råd till forskare är att prata med kunder tidigt, säger Hanna Johansson.
Den andra förklaringen är fokus.
- När man jobbar med forskning och utveckling så finns det alltid hundra saker att testa. Då gäller det att fokusera på några få saker och jobba målinriktat med dem. Det är något som jag tycker vi varit bra på.
Fakta: Adsorbi
Gör: Ett effektivt cellulosabaserat luftfilter som bygger på forskning på Chalmers tekniska högskola.
Startår: 2022
Antal anställda: 5
Med på IVAs 100-lista: 2022
Deltagande i REACH: 2023/2024
Riskkapital: 4,2 miljoner från den finska skogsindustribolaget Metsä Spring, Chalmers Ventures samt Jovitech Invest.
Koppling till lärosäte: Chalmers
IVA’s 100 List
IVA’s annual 100 List pulls together a wide range of research projects from Swedish higher education institutions on topical themes – all with the potential to create value, through commercialisation, business and method development or societal impact.
By building bridges between the research and business communities, we offer greater opportunities for potentially world-changing research to realise its commercial and social value.
To IVA’s 100 List