Vässar skolan med AI
Från massutbildning till att varje elev har sin egen, personliga lärare. Rätt använt kan AI förändra skolan i grunden, menar Jalal Nouri, professor i teknikstött lärande och grundare av EdAider som utvecklar en AI-plattform för skolan. Företaget var med på IVAs 100-lista 2021 och har i dag 11 anställda.
AI innebär stora möjligheter inom de flesta områden, även i skolans värld. Jalal Nouri, professor i teknikstött lärande vid Stockholms universitet, forskar bland annat om hur AI och dataanalys kan göra undervisningen mer individanpassad.
– Dagens skola bygger på massutbildning som är anpassad till en fiktiv medelstudent. Med AI kan varje elev få en personlig lärare som ger det stöd som eleven behöver.
Jalal Nouri är i botten civilingenjör i datavetenskap, men har också en lärarutbildning och har arbetat som gymnasielärare. Det stora intresset för teknik i kombination med lärande ledde till en forskarbana.
– Men som forskare saknade jag möjligheten att skapa kreativt och därigenom göra konkret skillnad.
För att råda bot på det började han skissa på en AI-baserad lärplattform för den svenska grund- och gymnasieskolan som stödjer datadriven undervisning. En coach från Stockholms universitets innovationskontor nappade på idén och gav Jalal Nouri stöd att starta EdAider.
Företaget, som var med på IVAs 100-lista 2021, har i dag 11 anställda, och efter fem år av utveckling är lärplattformen klar för lansering under hösten 2024. Den ska fungera som ett stöd för såväl lärare och skolledare som elever och föräldrar och innehåller ett antal forskningsbaserade analysverktyg som kan användas för olika typer av uppföljningar.
– Lärare kan till exempel se vilka elever som ligger i riskzonen för ofullständiga betyg och behöver extra uppmärksamhet, säger Jalal Nouri.
Med hjälp av inbyggda AI-verktyg ska elever kunna få personlig hjälp. Det finns också funktioner som hjälper lärare att planera lektioner och ge återkoppling på inlämningsuppgifter.
Till skillnad från generella AI-tjänster som ChatGPT är EdAider begränsad till att användas inom utbildning. Att AI anpassas till skolan är viktigt för att undvika att tekniken missbrukas, menar Jalal Nouri.
– AI innebär inte bara möjligheter utan även risker. Elever kan fuska, plagiera och ta genvägar som leder till passivisering istället för att utvecklar de förmågor de behöver.
För att lära alla inom skolvärlden mer om AI har EdAider utvecklat en AI-kurs som hittills anammats av ett 20-tal kommuner och skolorganisationer.
Ambitionen var från början att erbjuda tjänsterna gratis som open source.
– Det visade sig vara svårt att förverkliga men målet är fortfarande att hålla priset så lågt som möjligt, säger Jalal Nouri.
Förutom av universitetets innovationskontor fick EdAider tidigt stöd av Vinnova och företagsinkubatorn Sting. Att hitta finansiärer för den fortsatta utvecklingen beskriver Jalal Nouri som den största utmaningen.
– Det här handlar inte om att bygga en ”unicorn” med miljardintäkter utan om att använda forskning för att göra skillnad.
Jalal Nouri säger att arbetet med EdAider berikar forskningen.
– Kontakterna med lärare och elever och det praktiska arbetet med produktutveckling ger viktig insyn, inte minst i de svårigheter och möjligheter som finns med att införa AI och dataanalys i skolan.
IVA’s 100 List
IVA’s annual 100 List pulls together a wide range of research projects from Swedish higher education institutions on topical themes – all with the potential to create value, through commercialisation, business and method development or societal impact.
By building bridges between the research and business communities, we offer greater opportunities for potentially world-changing research to realise its commercial and social value.
To IVA’s 100 List