Ungas attityd till naturvetenskap och teknik: Hur vänder vi trenden?

Många barn och unga har svårt att se den konkreta nyttan med naturvetenskap och teknik. Samtidigt skriker arbetsmarknaden efter kompetens. Hur kan vi vända trenden? Välkommen till IVAs seminarium där vi presenterar en ny undersökning om mellan- och högstadieelevers attityder till naturvetenskap och teknik.

Event information

Time
Location

IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm

The event is streamed online

Information

Online: Free

On Location: Free

Sverige står inför en akut kompetensbrist inom STEM (naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik). Techbranschen beräknar att behovet av arbetskraft kommer att öka med 28 procent fram till år 2028, vilket motsvarar 10 000 nya tjänster per år. Samtidigt ser vi en oroande nedgång i antalet elever som söker till naturvetenskapliga och tekniska program på gymnasiet, högskolan och universitetet.

Bristen på STEM-kompetens hotar inte bara techbranschens tillväxt, utan hela Sveriges ekonomi och konkurrenskraft. Det påverkar vår förmåga att utveckla nya innovationer, lösa komplexa problem och skapa en hållbar framtid.

Under seminariet lyfts olika perspektiv på hur vi kan förändra ungas relation till naturvetenskap och teknik. Experter och en panel belyser och diskuterar frågor som:

  • Grupptillhörighet och identitet: Hur påverkar sociala faktorer barns och ungas intresse för STEM?
  • Att göra STEM meningsfullt: Hur kan vi koppla STEM till verkliga problem och utmaningar?
  • Samverkan mellan olika aktörer: Hur kan vi skapa bättre samverkan mellan skola, näringsliv och civilsamhälle för att främja STEM?

IVA presenterar också en ny rapport om mellan- och högstadieelevers attityder till naturvetenskap och teknik, framtagen av IVAs projekt Framtidens kunskapssamhälle. Projektet syftar tilll att göra STEM tillgängligt för fler barn och unga, främst från underrepresenterade grupper, och att alla barn och unga ska känna att STEM är både viktigt och meningsfullt.

rapportens omslag

"Det är ju inte allmänbildning direkt" 10–15-åringars syn på naturvetenskap och teknik

Medverkande

Magnus Berggren

IVA-ledamot, professor Linköpings universitet, styrgruppsordförande Framtidens Kunskapssamhälle

Gustav Bohlin

Biträdande generalsekreterare och utredare Vetenskap & Allmänhet

Jon Hagman

Pedagog, 2047 Science Center

Johnny Häger

undervisningsråd, Skolverket

Sara Jons

vd Ljungbergsfonden

Christer Näslund

Borlänge kommun

Maria Persson Gulda

IVA-ledamot, teknikchef på H2 Green Steel

Eleonora Svanberg

STEM-fluencer och doktorand i teoretisk fysik på universitet i Oxford

Joakim Wernberg

Forskningsledare vid Entreprenörskapsforum och forskargruppschef vid Socioekonomiska Teknikstudier (SoeTech) vid Lunds universitet

Viviane Widman

Head of people and culture, Norrsken Foundation

Contact

Caroline Martnell

Coordinator

Skills Supply

Telefon: +46 735 - 99 08 64