Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Tidiga kunder ger skjuts åt luftfilter av cellulosa

Deep tech-bolaget Adsorbi har gjort en rekordsnabb resa från forskningslabb till marknad med en ny typ effektiva luftfilter. Hemligheten är tidiga kunder och tydligt fokus. Platsen på IVAs 100-lista gav ökad synlighet - och tog två av grundarna till Silicon Valley.

Produkbild vitt material i tre glasskålar

de fyra grundarna i halvfigur

Adsorbis fyra grundare, från vänster Romain Bordes, forskare inom tillämpad kemi på Chalmers tekniska högskola, Hanna Johansson, VD, Kinga Grenda, CTO och Christian Löfvendahl, CCO. Fotograf: Per Svanström

Ren luft är långt ifrån självklart. En ökad medvetenhet om luftföroreningar, inte minst till följd av pandemin, gör att marknaden för luftrenare växer snabbt. Det berättar Hanna Johansson, vd och medgrundare på Chalmersavknoppningen Adsorbi i Göteborg.

- Allt fler funderar över vad det finns i luften vi andas. Till och med Ikea har börjat sälja luftrenare.

Som filtermaterial används ofta aktivt kol. Adsorbi har utvecklat ett alternativ i form av ett poröst material som huvudsakligen består av cellulosa. Föroreningar i luften fångas med hjälp av molekyler som fästs på cellulosans yta.

Idén föddes under ett EU-projekt med målet att skydda konstverk. Kemiforskarna Romain Bordes och Kinga Grenda letade bättre metoder att fånga upp skadliga föroreningar som annars riskera att förstöra tavlorna på muséer och i arkiv. Resultatet blev över förväntan. Det nya cellulosabaserade materialet visade sig vara mycket mer effektivt jämfört med aktivt kol.

 - Vårt material har i snitt tre gånger högre kapacitet. Det innebär tre gånger längre livslängd, eller att luftfiltret kan göras tunnare vilket innebär att det krävs mindre energi för att dra luften genom filtret, säger Hanna Johansson.

Andra fördelar är att materialet är vitt och inte riskerar att smutsa ner konstverken. Materialet är dessutom förnyelsebart, till skillnad från aktivt kol som ofta är fossilt.

Forskarna insåg att det nya materialet hade en stor potential även för andra typer av luftrening. För att få hjälp med affärsutveckligen slog de sig ihop med Hanna Johansson och Christian Löfvendahl, som båda hade tidigare erfarenhet av att driva startups. Tillsammans bildade de Adsorbi i början av 2022. Kinga Grenda  lämnade forskartjänsten på Chalmers för att bli CTO medan Romain Bordes är kvar som forskare med en rådgivande roll i företaget.

Redan första året sökte Adsorbi till IVAs 100-lista - och kom med. Platsen på listan gav både synlighet och ökad trovärdighet vilket är viktigt för ett nystartat företag, säger Hanna Johansson.

citat tecken

- Det har i sin tur bidragit till både kontakter och priser. Det blir som en snöbollseffekt.

Ett annat resultat av 100-listan var att Adsrobi valdes ut för att delta i Vinnovas inkubatorprogram Reach i Silicon Valley vid Nordic Innovation House. Det sex månader långa programmet avslutades i april i år med två veckor i Palo Alto för Hanna Johansson och Kinga Grenda.

- Det var en jättenyttig erfarenhet och en möjlighet att bygga nätverk. Vi har också fått en större förståelse för vad som krävs för att gå in på USA-marknaden. 

Det nya luftreningsmaterialet säljs i dag i form av vita pelletts till konstmuséer och arkiv via en distributör. Nästa produkt, som ska släppas till hösten, blir påsar som läggs i skor för att ta bort fukt och dålig lukt. Samtidigt hägrar en större marknad, den för luftfilter.

- Vi har kontakt med flera tillverkare som testar vårt material, säger Hanna Johansson.

Nu är utmaningen att skala upp produktionen. Adsorbi planerar därför att ta in mer kapital och bygga en pilotfabrik. 

Enligt Hanna Johansson finns två förklaringar till Adsorbis snabba resa från labb till marknad. Den första är tidiga kunder. Genom forskningsprojektet fick bolaget tidig kontakt med bland annat konstmuseér som kunde testa och ge feedback på produkten under utvecklingen.

- Man kan lär sig hundra gånger mer genom att skicka produkten till kund än att fila på labbet, så mitt råd till forskare är att prata med kunder tidigt, säger Hanna Johansson.

Den andra förklaringen är fokus.

- När man jobbar med forskning och utveckling så finns det alltid hundra saker att testa. Då gäller det att fokusera på några få saker och jobba målinriktat med dem. Det är något som jag tycker vi varit bra på.

Fakta: Adsorbi

Gör: Ett effektivt cellulosabaserat luftfilter som bygger på forskning på Chalmers tekniska högskola.

Startår: 2022

Antal anställda: 5

Med på IVAs 100-lista: 2022

Deltagande i REACH: 2023/2024

Riskkapital: 4,2 miljoner från den finska skogsindustribolaget Metsä Spring, Chalmers Ventures samt Jovitech Invest.

Koppling till lärosäte: Chalmers

produktbild

IVAs 100-lista

IVAs årliga 100-lista lyfter fram en mångfald av forskningsprojekt från svenska lärosäten, på aktuella teman. Alla med potential att skapa nytta, genom kommersialisering, affärs- och metodutveckling eller samhällspåverkan. 

Genom att bygga broar mellan forskningsvärlden och näringslivet ger vi forskning med potential att förändra världen större möjlighet att omsättas till faktisk nytta.

Till IVAs 100-lista

Vill du få vårt nyhetsbrev?

Aktuellt från IVA mailas varannan tisdag och ger dig senaste nytt om vad vi gör - och inbjudningar till alla våra evenemang.