Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Förbered dig för R2B Summit och Sessions

Ta del av vår samlade information till dig som ska presentera ditt forskningsprojekt vid R2B Summit & Sessions. Aktiviteterna arrangeras inom ramen för IVAs Research2Business som syftar till att stödja forskningens möjligheter att tas till faktisk nytta, i samverkan med näringsliv och samhälle.

laptop och anteckningsblock på skrivbord

Deltagande i R2B Sessions

Vad är R2B Sessions?

  • Ett mötesformat under R2B Summit som ger ett begränsat antal representanter för forskningsprojekt möjligheten att presentera och diskutera forskningen med särskilt inbjudna deltagare som är i ledande position eller ansvarar för innovation, forskning och utveckling, på ett företag eller en annan organisation.
  • Syftet är att ge mer än en vanlig presentation genom att skapa utrymme för dialog och frågor, och därigenom en mer fördjupad förståelse av forskningsprojektet och förutsättningar kring nyttiggörande. 
  • Dialogformen skapar möjligheter att få värdefull återkoppling och svar på frågor av tilltänkta eller tänkbara målgrupper eller samarbetspartners. Du kan till exempel få med dig en tydligare uppfattning om näringslivets behov och utmaningar, och värdefulla kontakter.

Hur fungerar R2B Sessions praktiskt?

  • Under R2B Summit genomförs ett flertal parallella sessions där varje möte pågår i en timme. Du kommer att presentera din forskning vid flera tillfällen under dagen, i samma lokal. 
  • Tid och fokus fördelas lika på cirka 5-6 deltagande forskningsprojekt inom den avsatta mötestiden. Deltagande representanter från företag under mötet varierar till antalet (upp till cirka 25) men samtliga är intresserade av att veta mer om den forskning som presenteras inom en viss Session.
  • Som praktiskt stöd i mötesrummet finns mötesfacilatorer. De hjälper till att hålla tider, fördelar ordet och modererar frågor.

Din uppgift

Förbered och leverera en skarp pitch. Att berätta om och förklara forskningsresultat för målgrupper utanför akademin kräver extra omsorg och tankeverksamhet.

Hur förmedlar du forskningen så att även en icke sakkunnig förstår? Om syftet är att låta forskningsresultat komma till faktiskt nytta,  måste också de viktigaste budskap och värdet av forskningen nå fram och vara begripliga för människor som inte sitter på samma kunskap.

Oavsett hur van just du är vid att presentera på ett populärvetenskapligt sätt, understryker vi att nyckeln till ett bra möte, dialog och utbyte under den här dagen hänger på tydlig kommunikation om den faktiska nyttan forskningsresultatet. 

Se till att vara väl förberedd på att svara på frågor och ha gärna med dig frågor du själv vill ha svar på.

Ramverk för din pitch

Din pitch får vara max 3 minuter och ska vara anpassad för att skapa intresse för samverkan kring utveckling av innovation och affärer. Det vill säga berätta ur ett perspektiv som beskriver tillämpning, problemlösningen, tänkta avnämare och affärs- och innovationspotentialen.

Introducera dig med:

  • Namn och eventuell titel och din roll
  • Namn på forskningsprojektet
  • Forskningens lärosätesanknytning eller institution

Pitchen bör besvara:

  • Vad är problemet? (i det breda sammanhanget)
  • Vad är lösningen på problemet? (det speciella med just din lösning)
  • Varför ska jag bry mig? (nyttan för användarna)
  • Vad söker du? (samarbetspartners, mentorer, etc.) OBS! ej finansiering
  • Kontakter med dig – hur?

Pitcha som ett proffs

Behöver du tips och råd för hur man bäst kan presentera sin forskning på kort tid? Anders Sahlman, forskningskommunikatör och presentationscoach, delar med sig av några värdefulla tips i filmen.

Vilket språk ska jag presentera på?

R2B Summit och Sessions genomförs i huvudsak på svenska, men du får själv välja om du föredrar engelska. 

Får jag använda bild eller film-material som stöd?

Du har möjlighet att använda dig av bildmaterial såsom Power-Point eller film om du tycker att det tillför ett värde till din presentation. Använd gärna formatet 16:9 och med typsnitt ur Microsoft Office. Materialet visas upp med den utrustning som finns i lokalen där du ska presentera.

Spela in en kort film av din pitch för att locka deltagare

Du har möjlighet att skicka in en kort pitchfilm. Filmen och information om ert forskningsprojekt kommer att göras tillgänglig för alla deltagare via vår event-app. 

Goda råd

  • Förberedelse är A och O - lägg tid och energi på det. 
  • Be om coaching, pitchträning och stöd med dina förberedelser, exempelvis från de innovationsstödjande verksamheterna. Vi rekommenderar att ta kontakt i god tid innan mötet för att optimera din presentation. 
  • Testa din presentation, gärna på människor som inte arbetar inom samma område som du. Be dem att återberätta presentationen för dig. Då får du ett kvitto på hur mycket de har förstått och kan justera presentationen därefter.

Kontakt

Malin Mohr

Projektledare

Entreprenörskap

Telefon: 0736 - 35 93 50